Het gaat goed met de Nederlandse economie. Bedrijven groeien flink, mensen hebben weer wat meer geld te besteden iedere maand. Dit is uiteraard een goed teken, maar bedrijven moeten wel innovatief blijven. Flink investeren in mensen, en nieuwe technologie kan ervoor zorgen dat de stijgende lijn van de afgelopen jaren kan worden doorgezet.
Marketing is daarbij ook enorm belangrijk. Sterker nog; dit is misschien wel het belangrijkste wat er is. Nu is marketing in deze tijd echt een stuk anders dan dat het vroeger was. Vroeger ging je adverteren in bladen en eventueel op radio en televisie. Maar tegenwoordig vindt de marketing voor de meeste bedrijven online plaats. Er is dan ook een grote vraag naar online marketing specialisten in de regio Rotterdam.
Zoekmachines spelen een belangrijke rol
Er zijn online natuurlijk veel verschillende platformen om marketing te bedrijven. De sociale kanalen zoals Facebook, Instagram & Youtube zijn hiervoor zeer populair. Op al deze platformen spenderen potentiële klanten heel erg veel tijd. Je kunt zelfs vaak zonder te betalen voor views of kliks een grote doelgroep bereiken. Voor sommige markten is social media zeer belangrijk. Daarnaast spelen zoekmachines een zeer belangrijke rol. Ze hebben eigenlijk de rol van de telefoongids en Goudengids een beetje overgenomen.
Wanneer iemand vroeger een bedrijf zocht, dan gingen ze naar de goudengids om dit op te zoeken. Tegenwoordig gebruikt met hier meestal Google voor. Wanneer uw bedrijf gevonden kan worden in de resultaten van Google wanneer mensen zelf op zoek zijn naar uw bedrijf, dan zijn dit zeer gerichte leads. Uw bedrijf moet simpelweg goed gevonden worden in Google wilt u blijven groeien, of de concurrentie voor blijven. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die u hierbij kunnen helpen. Meer over zoekmachines optimalisatie (SEO) in Rotterdam leest u op: https://www.simply-rank.nl/seo-rotterdam/
Weet precies waar mensen naar op zoek zijn
Met de komst van zoekmachines zijn de dingen dus behoorlijk veranderd in de afgelopen jaren. Mensen maken gebruik van Google om bedrijven te vinden. Aangezien Google geld wil verdienen, is er ook de mogelijkheid om te adverteren op bepaalde zoekwoorden. Dit wordt ook wel PPC genoemd, wat staat voor Pay Per Click. Als u gaat adverteren in Google kunt u, samen met andere adverteerders, bieden op bepaalde zoekwoorden. Hiermee kunt u precies zien hoe vaak bepaalde woorden in Google worden ingetypt. Hiermee kunt u tevens goed marktonderzoek uitvoeren. Zo kunt u bijvoorbeeld in Google kijken hoe vaak een potentieel nieuw product of dienst wordt gezocht. U kunt zo een goede beslissing nemen of het mogelijk interessant is voor uw bedrijf om hierin te investeren. Er zijn op dit gebied dus heel erg veel opties waar men in eerste instantie niet zo snel aan zal denken.
Uitbesteden of in-house doen?
Voor de meeste ondernemers in Rotterdam is het dus zeer belangrijk om te investeren in online marketing. Wat je steeds vaker ziet is dat de budgetten voor traditionele marketing nu worden ingezet voor online marketing (of een deel daarvan). Nu zijn er uiteraard diverse mogelijkheden als het aankomt op online marketing. Het is vooral belangrijk dat je iemand inschakelt met kennis van zaken. Een online marketeer is over het algemeen bedreven in veel aspecten van online marketing, zoals zoekmachines optimalisatie, zoekmachine adverteren en social media. Voor de meeste bedrijven is dit het beste om zo’n persoon in huis te halen. Ook kun je een samenwerking met een kleinere specialist aangaan, zodat je een combinatie maakt tussen in-house maakt.